מזוזה - סופר סת"ם - 052-250-9003

שבי יקותי - סופר סת"ם

*שם:
*טלפון:
אימייל:
*הערה:


  • המקור למזוזה (28/06/2009)

    המזוזה היא מצוה אשר העם היהודי רוחש כלפיה חיבה מיוחדת.

    למזוזה משמעויות אחדות. היא משמשת כסמל, "סמל מעמד" - אות למעמד יהודי. אולם עיקר חשיבותה של המזוזה הוא בכך, שהיא משרה את קדושתו של הבורא בבית היהודי.

    כאשר הבית נמסר לרשות הבורא - מובן שהוא שומר ומגן עליו ועל המתגוררים בו.

    מכאן סגולתה של המזוזה כמגינה על בני הבית גם בעת צאתם ממנו, על יסוד הפסוק: "ה' ישמר צאתך ובואך מעתה ועד עולם" (תהילים קכא,ח).


     
  • איך ומתי יודעים שצריך לבדוק מזוזה (02/07/2009)

    חיוב במזוזה הינה על פי מה שכתוב "וכתבתם על מזוזות ביתך" לכן, מצווה אדם לקבוע מזוזה בכול חדר שבו הוא חי וזה רכושו.

    בהלכה מוזכר כי נהוג לבדוק מזוזה פעמיים בשבע שנים. ואולם כל זמן שלא הורדנו את המזוזה לרגע קט הרי שהיא בחזקת כשרה.

    אם עושים שיפוץ או צובעים או מנקים את הדלת במים, הרי שיש חשש שמא המזוזה שעשויה מקלף וכתובה בדיו, הדיו ירטב והאותיות תמחקנה ובכך יהיו אותיות או חלקן חסרות והרי לך שהמזוזה פסולה.

    כפי שכתבתי הדיו רגיש מאוד וכמו שהוא רגיש ללחות כך הוא רגיש לחום שהרי החום (קרני השמש למשל) גורם לאותיות להסדק ונמצא שהאות פסולה ולכן כל המזוזה פסולה.

    לכן, מן הראוי לבדוק המזוזות אצל אדם שיודע בהלכות דהיינו אחד שיש לו תעודה של סופר סת"ם .

    ידוע כי בעלי החניות של מוצרי קדושה בד"כ אינם בעלי ידע רחב בנושא אלא באופן שטחי יודעים כמה הלכות ועושים עצמם מבינים גדולים בכדי למכור.

    המוכר אם אין לו תעודה, אז, יקנה מאחד שיש לו. ואז ימכור.

    נהוג שאם יש לאדם צרה יבדוק המוזוזות כי המזוזה היא שמירה על רוחניותו ועסקיו של אדם ובני ביתו.

     

    מסופר על אחת ששברה את רגלה, הרב אמר לה להביא את המזוזה שבחדרה, היות והרב יודע כול הילכות סת"ם ראה שבמזוזה האות ג'  שעשיוה משני רגליים, רגל אחת שבורה. והרב ביקש להחליף המזוזה, כי זהו דבר רוחני שאם רגלה של הג' שבורה גם רגלה של האישה שבורה.

     


     
  • שד"י בתפילין ובמזוזה (06/07/2009)

    השם שדי הוא אחד משמות של אלהים.

    יש שמוצאים בו ר"ת שומר דלתות ישראל.

    אבל השם "אל שדי" מופיע בתורה שש פעמים (בראשית י"ז 1, כ"ח 3, ל"ה 11, מ"ג 14, מ"ח 3; שמות ו' 3), ובספר יחזקאל הוא נזכר פעם אחת (פרק י' 5). כמו כן מופיע הכינוי "שדי" ללא "אל" עוד כמה פעמים, בעיקר בנבואה ובשירה המקראית, הנוטות לקצר את צורת השם.

    יש מפרשים את השם "שדי" מהשורש ש.ד.ד., ומשמעותו: תקיף וחזק, או בעל כוח.
    כיום נוטים החוקרים לגזור את השם "שדי" מהמילה האכדית "שאדו", שפירושה "הר", כלומר: רם, אדון, צור; או תואר: הררי - אל ההרים.
    השם "שאדו" בא כמה פעמים ככינוי לאלילים אנליל ואדד, ונמצא בשמות עצם פרטיים באכדית, וכן בשמות קדומים בעברית, הכוללים מרכיב של שם האל: עמישדי, צורשדי וכד'

    במזוזה נכתבת השם שדי מאחור לכתיבת שתי הפרשיות, כך שמגלגלים את המזוזה השם שדי נמצא כלפי חוץ והוא לשמירה, שהשם שדי הוא השומר.

    ובתפילין מוזכר השם שדי, שבתפילין של ראש חרוט האות שי"ן והקשר של תפילין של ראש מאחור הוא דלי"ת ובתפילין של יד הקשר ליד הבית תפילין.

    נמצא ש,ד,י שהוא ברמז וסגולה לשמירה.

     


     
  • המדריך השלם לקניית מזוזה (14/07/2009)

    המדריך השלם לקניית מזוזה שילמד אתכם איך לקנות מזוזה, ממי ובאילו תנאים, ממה להיזהר ואיך להישמר

    מזוזה נמצאת בכל בית יהודי ובכל חדר, רק בארץ קיימות עשרות מיליוני מזוזות ולכן מפתיע עד כמה גדולה הבורות בקניית מזוזה. בעוד בעידן האינטרנט נהוג להשוות כל מוצר בכמה פרמטרים ולערוך השוואה - נראה שכאשר זה מגיע למזוזה - אנחנו מסתמכים על הרגש כמעט בלבד

    היום כולנו יודעים שבשביל לקנות באופן מושכל עושים סקר שווקים, בודקים פירמה, אחריות ועוד פרמטרים שכולנו מכירים.

    אך סקר שבדק את הרגלי קניית מזוזות ושהוזמן ע"י אחד ממכוני הסת"ם הגדולים הראה תוצאה מפתיעה.

    1) רוב האנשים הלא דתיים קונים מזוזה במקום הראשון שרוכש את אמונם ללא כל בדיקה או סקר שוק וללא בחינת פרמטרים של השוואה.

    2) רוב האנשים אינם יודעים לציין אפילו שלוש תנאים שבגינם מזוזה תהיה פסולה

    3) אין מודעות לבעיית זיופי המזוזות והמזוזות הפסולות

     

    לפי הערכה כ75% מהמזוזות שנמכרות במקומות עלומי שם פסולות לכתחילה.
            השוק מוצף במזוזות משוכפלות
            מזוזה שקטנה מגודל 10 סנטימטר קרוב לוודאי שאינה כשרה לכתחילה פשוט סופר סתם הוא לא כותב-על-אורז ואין לו מיומנויות וירטואוזיות בכתיבה זערורית.
            גם מזוזה כשרה יכולה להיפסל ובתנאי האקלים בארץ היא בהחלט מנצלת לעיתים קרובות את הזכות הזו.
            יש לבדוק מזוזה על פי הלכה פעמיים בשבע שנים ורצוי מאד כל שנה.
            קשה עד בלתי אפשרי לקבוע מראיה בלבד האם מזוזה כשרה, אם סופר סתם כתב למשל את כל המזוזה ואחר כך תיקן בה אפילו תוספת של אות (נפוץ לשכוח יו"דים וווי"ם וכו') המזוזה פסולה ואי אפשר לדעת את זה כי היא נראית כשרה לגמרי
            כדי לקבוע את כשרותה של מזוזה יש להיות בקיא בכ-3000- פרטי דינים
     
     
    כלומר גם אם אתה סומך בעיניים עצומות על מוכר יהודי נאמן ככל שיהיה דע לך שגם הוא לאו דווקא יכול להבחין בכל הדקויות הללו !
     
    מה הפתרון ?
     
    הפתרון היחיד לכל הבעיות במזוזות שהעליתי הוא לקחת מזוזות אך ורק אם הם נושאות תעודת כשרות אשר אינה ניתנת לזיוף והמזוזה נקנתה במקום הגון (ורצוי שעסקו העיקרי יהיה ספרי תורה ומזוזות(
     
    תג כשרות על מזוזה נותן הרבה:
    1) כשרות מכובדת בוחנת את הסופרים כדי לראות אם הם בקיאים בהלכות 
    2)   ככל מזוזה נסרקת, ממוספרת ומסומנת.

    3)   כל מזוזה מוגהת ע"י מגיה מוסמך.
    4)   ניתן תמיד לדעת מי כתב את המזוזה 
    5)    יש השגחה על החומרים מהם עשויה המזוזה 
    6)    יש אחריות על כשרות המזוזה.
     
    לפי כל מה שדובר אין שום יתרון בקניית מזוזה בחנות לעומת האינטרנט אפילו להיפך אם רק תקפידו לקנות מזוזות עם כשרות מוכרת דווקא.
    ברשת האינטרנט יש מעט מקומות אומנם שמוכרים מזוזות בהכשר וגם במחיר שווה לכל נפש


     
  • ידע כללי - במוצרי סת"ם (11/04/2010)

    בהחלטתנו לקנות מוצרי קודש עלינו לבדוק כמה פרמטרים הקשורים לנושא חשוב זה.

    א)       איכות

    ב)       כשרות

    ג)        אמינות

    באיכות,   לא כל אדם מבין, לכן, כדאי להתייעץ אם אדם מומחה שעוסק בזה שנים רבות.

    בכשרות, הרבה נאמר ואין אדם משים ליבו לנאמר. כי בסה"כ אדם רואה לפניו מוכר עם זקן וכובע והקונה מחליט לקנות אצלו מפני הרושם הראשוני.

    וכאן הטעות של רבים מאיתנו. כשרות היא הא' ב' של כל מוצר יהודי דהיינו "יודאיקה" שפירושו בארמית -  זה יהודי. הכוונה שהמוצרים האלה רק יהודים קונים אותם בר"ת סת"ם ספר תורה תפילין ומזוזות.

    בכשרות, יש כמה תנאים שיתקיימו:

    א' הסופר על הסופר להיות ראוי לכתיבת סת"ם ע"י זה שקיבל תעודה וצריך לבדוק שהיא עדכנית...מפני שהתעודה ניתנת אחת לשלוש שנים ואינה לכל החיים.

    ב' החומר ממנו עשוי הקלף .

    ג' הבודקים, דהיינו המגיהים, את צורת הכתיבה והטעויות, ביחיד נקרא מגיהה.

    יש שני מגיהים שמגיהים את הכתב, אם חסר בו אותיות או יש בהן מיותרות ויש הגהת מחשב שהאדם בודק אותן ע"י מחשב שסורק את הכתב לבדוק טעויות.

    ולכל אחד מהמגיהים האלה צריך שתהיה תעודה עדכנית.

    השלב הבא הוא שעל כל מוצר סת"ם צריך שתהיה אישור הגהה מוסמכת.

    כך שאם אתם קונים כמה מזוזות ביחד לביתכם, אתם צריכם לקנות עם אישור הגהה לכל מזוזה.

    באמינות,   צריכים לקבל איזה שהיא המלצה ממכר על השירות הניתן לצורכי קדושה.

    כי רבים חושבים שאם הארגון הזה נקרא "בית........."

    או "קיבוץ........"   והוא/הם בעל שם מוכר לציבור, הרי לנו הכשר......... טעות היא בידנו.

    כי בד"כ ארגונים גדולים כאלה יש להם ביקוש רב ואין להם מספיק סופרים שיכולים לכתוב להם את כל הביקוש, לכן, מקבלים הם, גם כתיבה של מתחילים כאלה שלא עברו הכשרה מתאימה ובטח ובטח שאין להם תעודת הסמכה להיות סופר סת"ם, כך יוצא שיש הרבה סחורה פגומה ואי אפשר להכשירה והשוק מוצף שבכזה.

    " משמרת סת"ם " העולמית היושבת בבני ברק שמה לה למטרה לעקור ולשרש את הסופרים שאינם מוכשרים לכתיבת סת"ם ומכשירה סופרים לכתיבת סת"ם ע"י מבחנים בכתב ובעל פה והצגת דוגמת כתב חי.

    בברכת שלא נכשל לעולם.

    ברכות לכל הקוראים והמגיבים ולאלה שיש להם שמחות כגון כניסה לבית חדש או בר/ת מצווה וכו' תבורכו מפי עליון. אמן ואמן.

    שבי יקותי, סופר סת"ם מוסמך.


     
  • כתובה סגולה לשלום בית (12/04/2010)

    כתובה סגולה לשלום בית
     

    הכתובה היא שטר התחייבות בין הבעל לאשה הנכתב ונערך ביום החופה.
    טקס הנישואין מלווה בקריאת שטר הכתובה מתחת לחופה. את הכתובה ניתן ואף מומלץ לתרגם ולקרוא בעברית, כדי שהציבור יחוש שותף בטקס.
    הכתובה באה לציין את תחילתם של חיי הנישואין של בני הזוג, ואת חוזק וחוסן הקשר שביניהם.
    על פי ההלכה היהודית אסור לבני זוג לגור יחד ללא כתובה, או אם הכתובה נפסלה או נאבדה.
    רבים מאד הדינים והדיוקים שיש בהלכות כתובה, ועקב כך הרבה כתובות אינם כשרות לדאבוננו.
    מעבר להיות הכתובה מסמך התחייבות כספית והתנהגותית בין הבעל לאשה, מהווה הכתובה סגולה בדוקה לשלום בית.

    לכן עריכת הכתובה ובדיקתה צריכים להיעשות ע"י רב מוסמך בנושא.

    כתובה לגירושין
    כדי להבטיח את מחוייבות הבעל כלפי אשתו, והאשה כלפי בעלה, נכתבת הכתובה שהיא שטר התחייבות ביניהם. הכתובה כוללת שורת התחייבויות לימי הנשואין בין שני בני הזוג.
    במקרה של גירושין, חייב הבעל לשלם את סכום הכתובה לאשתו.
    אלא כיון שבדרך כלל יש רכוש ו/או התחייבויות נוספות בין הבעל לאשה, מתווספים שאר ההתחייבויות לסכום הכתובה בהסכם הגירושין.


     
  • מושגים בסיסיים בסתם (20/02/2011)

    מושגים בסיסיים בסתם

    סת"ם ראשי תיבות של ספרי תורה, תפילין, מזוזות.

    סופר סת"ם הוא אדם מומחה בכתיבת מוצרי סת"ם על פי ההלכה, בדרך-כלל באמצעים המסורתיים של קולמוס ודיו.

    הביטוי "מהודר" או "מהודר מאוד" על מוצרי סת"ם הוא ביטוי נכון המתייחס לאופיין המהודר של האותיות הכתובות.
     
    לעומת זאת, "מהדרין" הוא ביטוי כללי לגבי מוצרים רבים הביטוי "מהדרין" מתייחס לביצוע מצווה בצורה נכונה להשתדלות או השתדלות יתרה כך שאדם מהדר במצווה לפי יכולתו, ואילו מהודר או מהודר מאוד הוא תיאור של המוצר עצמו, לדוגמא: מזוזה מהודרת היא התוצאה של סוג הכתיבה ויכולת הדיוק בה ואחרי הבדיקות היא נקבע עד כמה היא מהודרת.

    בתפילין יש כמה סוגים:
    - תפילין פשוטות תפילין סטנדרטיים שעשויים מבהמה דקה ומשאריות קלף.
    - תפילין פשוט מהודר- בתי תפילין סטנדרטיים עם פרשיות מהודרות (הכתובות ביתר דיוק).
    - תפילין גסות-מהודר אלו בתי תפילין מבהמה גסה (שחלקיהן אינם מחוברים בדבק ולכן נקראות "רוב פרודות") והפרשיות שבתוכם מהודרות.
    - תפילין גסות-פרודות (מהודר מאוד) אלו תפילין גסות שבתיהן פרודות לגמרי והפרשיות שבתוכם מהודרות.

    "פרודות" או "רוב פרודות"
    אלה מושגים בהכנת בית התפילין בהדבקה חלקית או ללא הדבקה כלל; הבתים של תפילין של ראש בנויים מארבעה חלקים בגוף אחד. "רוב פרודות" משמעו שמדביקים מעט את ארבעת החלקים, לכן, הם רוב פרודות (פרודות ברובן). "פרודות" משמעו שארבעת החלקים מחוברים שיטה מיוחדת ללא דבק על כן שמן "פרודות".

    בספר תורה, יש כמה סוגים
    - ספר תורה אשכנזי - בגרסת ב"י (בית יוסף) והאר"י הקדוש (האר"י הם ראשי תיבות של אשכנזי רבי יצחק זו גרסת חב"ד), עם אותיות בנוסח אשכנז.
    - ספר תורה ספרדי, הוא ספר תורה שצורת אותיותיו נוסח ספרד.

    בספר תורה ספרדי יש שני סוגים של קלף:
    - ספר תורה מקלף משוח קלף שנמשח בחומר לבן המאפשר כתיבה על בסיס חלק הוא הפחות איכותי.
    - ספר תורה מעור שליל - הנפוץ יותר והאיכותי יותר.

    בקניית ספר תורה יש שלוש אפשרויות:
    ספר תורה יד שנייה, שעבר הגהה מחודשת ותיקונים והוא מוכן וכשר לברכה.
    ספר תורה חדש מוכן, כ"מוצר מדף" המוכן לרכישה.
    ספר תורה בהזמנה לרוב מזמינים ספר בהזמנה אישית לעילוי נשמת אדם שנפטר. או בשל בקשות מיוחדות להוסיף דברים לשעת תחילת או סיום הכתיבה, ואפשרות להוסיף אותיות חלולות שממלאים אותן האנשים שרוכשים אות אחת בספר.

    סוגי הכתבים בספר תורה ונוסחי הכתבים שווים לכל מוצרי הסת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) .

    סת"ם
    למשל כל מזוזה נבחנת לפי גודלה, צורת הכתב (אשכנזי או ספרדי או האר"י), רמת הכתב (הכוונה-יופי, ניקיון, דיוק), אם לסופר יש תעודה ולפעמים מייחסים כתב מסוים לסופר בעל שם.

    למרות שככול שהמזוזה גדולה יותר כך היא אמורה להיות יקרה יותר (וכך כל מוצרי הסת"ם), אך בכל גודל של מזוזה, רמת הכתב היא שממכריעה את המחיר, בתנאי שיש לסופר תעודה.
    כלומר: יש מצב שמזוזה גודל 10 ס"מ יקרה יותר ממזוזה בגודל 12 ס"מ.
    כך גם בתפילין או בספר תורה וכו`

    הגהות:
    כל מוצרי הסת"ם נבדקים ב-3 הגהות לפני המכירה.
    הגהה ראשונה - מגיהים את הטקסט כדי לוודא שלא חסרה אות או שיש אות מיותרת ושכל אות שלמה ולא דבוקה לחברתה על ידי אדם.
    הגהה שנייה - מגיהים את הטקסט לאותן מטרות בהגהת מחשב, ע"י סריקת הטקסט בתוכנה מיוחדת לסת"ם, והמחשב מוצא את הטעויות אם ישנן. אותיות חסרות, אותיות מיותרות, דיבוקי אותיות, או "נפסקים" שחלק מהדיו באות חסר.
    יש להדגיש שחובה ששלושה אנשים מגיהים מוסמכים מכשירים את כל מוצר סת"ם, אלא שהפוסקים חכמי הדור שלנו ראו לנכון להכשיר את בדיקת המחשב והחשיבו לאדם מתוך שלושה הבודקים המגיהים המכשירים מוצרי סת"ם.
    אבל, אין לסמוך על המחשב כמגיה אחד לבד, למרות שמין הדין מגיה אחד יכול להכשיר מוצר סת"ם בדיעבד - לא כן המחשב.
    הגהה שלישית- עובר המגיה אות-אות לראות את שלמותה ולבסוף הוא המכשיר את המוצר באופן סופי.

    ושלא נכשל לעולם!

     לפרטים, יעוץ חינם והזמנות: 052-250-9003 שבי יקותי
     
    ניתן להתקשר בימי חול עד השעה 22:00 


     
BizMakeBiz פותח ע"י